نخ ورتکس، یکی از منحصر به فردترین نخ‌های نساجی است که تا حدودی، متفاوت از آنچه که شما می‌بینید، می‌باشد. اعتقاد ما بر این است که با توجه به شناخت نیازهای مصرف‌کننده، نخ ورتکس از خواص و ویژگی‌های نوینی برخوردار است و توانسته تمام نیازهای یک مصرف‌کننده را برطرف نماید.

ورتکس، یک نخ بسیار باکیفیت با عملکرد بالا و قابل کاربرد در بحث مد است، که تحت عملیات موجود در تکنولوژی ریسندگی ورتکس ایجاد می‌گردد. در واقع، این نخ مرغوب و باکیفیت، با استفاده از سیستم جت هوای ورتکس تشکیل می‌شود و این نخ به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود، موادی ایده‌آل برای مصارف روزانه و مد به شمار می‌آبد. همچنین امروزه، بسیاری از تولیدکنندگان برندهای برتر پوشاک، نخ ورتکس را به سبد محصولات خود افزوده‌اند.

ریسندگی ورتکس، نسل جدیدی  از تکنولوژی است که قادر است به طور مستقیم، فیتیله نخ را به عدل‌های نخ تبدیل نماید. بدین صورت که، با استفاده از جت هوا -اپن اند- مغزی بسیار یکنواختی را تشکیل می‌دهد و باقیمانده الیاف، جهت تشکیل لایه خارجی، تا انتهای مغزی به دور آن پیچیده می‌شود.

ریسندگی ورتکس، برای اکثر الیاف کوتاه طراحی شده است و هر لیف، به طور مجزا می‌تواند به عنوان نخ استفاده گردد و به ترتیب، توسط الیاف دیگر پوشش داده شود. نخ ورتکس، یک ساختار منسجم و بادوامی را تشکیل می‌دهد که در داخلی‌ترین لایه یک نخ، الیاف بسیار مستحکم و ثابت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به دلیل وجود یکنواختی که در ساختار نخ وجود دارد، ورتکس حداقل میزان پرزدهی را دارد و نهایت طول پرز آن به ۳میلی‌متر می‌رسد که  از ارزش و بهای بسیار بالایی برخوردار است.

از دیگر خصوصیات ویژه نخ ورتکس می‌توان به خواصی همچون حداقل پرزدهی و ظاهری تمیز، مقاومت در برابر پیلینگ و سایش، جاذب رطوبت و ثبات شستشویی و مقاومت در برابر تغییر شکل اشاره نمود.

•  حداقل پرزدهی و تمیزی ظاهر

به طور کلی، حداقل میزان پرزدهی نخ باعث مقاومت بسیار عالی این نخ در برابر سایش و پیلینگ گردیده است. نخ ورتکس، به شدت می‌تواند میزان پرز ریزی را کاهش دهد و مشکلات موجود در فرآیندهای پس از ریسندگی را به حداقل برساند. همچنین، اگر تعداد دفعات شستشو افزایش یابد، منسوج به هیچ عنوان دوام خود را از دست نمی‌دهد

•  مقاومت در برابر سایش و پیلینگ

همانطور که ذکر شد، پرزدهی پایین نخ ورتکس، موجب افزایش مقاومت منسوج در برابر سایش و پیلینگ می‌گردد. پیلینگ شبیه کرک حجیم بر روی سطح پارچه است که در اثر اصطکاک و مالش به وجود می‌آید. ورتکس قابلیت مقاومت بسیار بالا در برابر پیلینگ شدن را دارد؛ چرا که، به طور ذاتی دارای تعداد معدودی پرزهای بلند است که عمدتاً منجر به ایجاد پیلینگ می‌شود. از دیگر عواملی که باعث می‌شود نخ ورتکس از پیلینگ شدن جلوگیری نماید، مقاومت آن در برابر اصطکاک است که ناشی از وجود الیاف کوتاه در ساختار این نوع نخ است.

باوجود تعدد دفعات شستشو و خشکشویی، خواب موجود بر روی سطح نخ ورتکس، به طور چشمگیری پرزریزی را کاهش می‌دهد. همین خصوصیت مطلوب، ناشی از ساختار نخ است که دارای کرک‌های بسیار کمی است و به طور محکمی، ساختار درونی پارچه را حفظ می‌کند. همین خواب ورتکس از عواملی است که باعث شده این نوع پارچه بسیار مورد تقاضای تولیدکنندگان حوله و دستمال کاغذی باشد.